…., Антрацитівська міська Рада

с. Лісне
Донецька обл., Волноваський район

с. Лісне
Хмельницька обл., Полонський район

с. Лісне
Сумська обл., Тростянецький район

Мій тато переказував, що як колись був малим, то зі своїм татом (це вже з моїм дідом) на Буковині рубали шухи. Старші пішли в село за провіантом, а менші хлопці лишилися в колибі. Ті на селі запізнилися і завидна не вийшли. Вони йшли дорогою, і ймив їх там вечір.

Хлопці ввечері наклали в колибі ватру і чекали. Одні батьків чекали, а другі - своїх старших товаришів. Уже був вечір, зробилося темненько. Хлопці вийшли з колиби і зачали вівкати, щоб ті знали, куди йти, щоб до чужої колиби не вийшли. А з долини хтось вівкав їм у відповідь. І ті крики все ближче й ближче були. Вони думали, що то їх товариші йдуть.

Нарешті, коли стало вівкати май близько, вони зрозуміли, що то не їх товаришів голос. Хлопці понапуджувалися, зайшли в колибу, заперли за собою двері, полягали, позалазили в мішки і тихенько лежать.

А це лісна прийшла т'колибі. Та як імила двері з одного боку й з другого, то такі пальці довгі були, що аж зійшлися посередині на дверях. Підняло воно двері, здоймило їх, сіло на наклад коло ватри та й сидить.

А хлопці вже ні живі, ні мертві. Так понапуджувалися, що не годні заговорити. А вона посиділа, погрілася, встала і пішла собі.

Як вийшли до колиби тоти їх колеги, хлопці не могли до них заговорити, не могли розказати, що вони мали. Так вони напудилися.

Записав, упорядкував і літературно опрацював Микола Зінчук
Верхній Березів, Косівського району, Івано-Франківської області
22 листопада 1986 року
Від Неґрич А. С. (1922 року народження)
Українські народні казки: Книга 5. Казки Гуцульщини. Записав, упорядкував і літературно опрацював Микола Зінчук. — Тернопіль: Богдан, 2006. — 464 с.
Видавництво
"Навчальна книга - Богдан" - http://bohdan-books.com/
Опубліковано з дозволу Миколи Зінчука.

Звідки ж узялися березуни на Прикарпатті?

 

Список казок Гуцульщини: · 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14 · 15 · 16 · 17 · 18 · 19 · 20 ·

На Косівщині, там, де кінчаються Карпати й починається рівнина, розкинулося під горами велике село. Це, власне, не одне село, а цілих чотири — Нижній Березів, Середній Березів, Верхній Березів і Баня-Березів, які разом з сусідньою Текучею злилися в своєрідний мегаполіс. Терен, на якому розташовані всі названі села, географічно входить до Гуцульщини, але жителі Березова гуцулами себе не вважають, а звуть себе, за назвою села, березунами і березунками. І справді, своїми етнографічними реаліями і психологічним складом вони відрізняються від сусідніх гуцулів-горян. Тепер, коли етнографічні особливості фактично знівелювалися, уже непросто встановити без розпитування, з якої місцевості та чи інша людина, а якихось 40-50 років тому березуна відрізнив би від гірського гуцула ще здалеку. Чисельні весільні та інші світлини з недалекого минулого донесли до нас образ березунів у народних строях. Чоловіки в сивих шапках, опанчах і чоботях (а гуцули носили розшиті кожушки та постоли), а жінки та дівчата — в спідницях і вузеньких фартушках (гуцулки носили запаски). Навіть у рисах обличчя є відмінності.

Звідки ж узялися березуни на Прикарпатті? На це повної відповіді поки що нема. Ясно тільки, що вони походять від населення, яке прийшло на Косівщину в порівняно недалекі історичні часи, кількасот років тому. Але за ці сотні років забулося все, що пов'язувало їх з попередніми місцями проживання, і не збереглося жодних переказів про краї, з яких вони вийшли. Жителі сусідніх сіл кажуть, що вони походять від вірменів, а дехто навіть запевняє, що від татарів. Дехто з самих березунів вважає, що вони польського шляхетського походження. А багато хто схиляється до думки, що ці люди прийшли аж з-над Дніпра.

Такий різнобій у думках про походження дає підстави вважати, що їхнє поселення на гуцульському Прикарпатті не було одноразовим актом. Очевидно, ця етнографічна група українців поступово формувалася з різних етнічних компонентів.

Але звернімося до топоніміки. Де ще є населений пункт із назвою "Березів"? Мені за більш ніж два десятиліття систематичних поїздок по різних місцевостях Західної України вдалося натрапити на такий тільки раз, у Старосамбірському районі на північній Бойківщині (Львівська область). Там же розташоване й село Яблунів (саме так тепер називається сусіднє з Березовами містечко, яке раніше було райцентром Івано-Франківської області). То чи не вихідці з Бойківщини принесли з собою ці назви на місце нового поселення?

А що скаже антропонімика, що скажуть нам прізвища березунів? Пошуки антропонімічних коренів у березунів неминуче приведуть нас, знову ж таки, на Бойківщину. Там, на території сучасних Сколівського, Турківського, Старосамбірського районів Львівської області та прилеглих до них районів Івано-Франківської області є такі населені пункти: Ільник, Сколе, Підгородці, Гошів, Голинь. А в Березові дуже багато людей мають прізвища Ільницький, Скільський, Підгородецький, Гошовський, Голинський. Окрім того, в Турківському та Сколівському районах поширені прізвища з закінченням -ич: Фатич, Рибчич, Бренич, Черчович, Занкович та схожі на них. А тепер порівняймо прізвища березунів: Фіцич, Негрич, Симчич, Романчич, Кузич, Куничич, Білавич, Малькович, Лазарович тощо. А Ільницьких багато як в Турківському районі, так і в Березові.

Прізвище Сулятицький дуже поширене в Березові, а дієслово суляти (стрибати), від якого походить, зовсім не відоме на Гуцульщині. Зате воно побутує на Бойківщині. Порівняльний аналіз лексики березунів і мешканців північної Бойківщини може дати чимало доказів того, що березуни вийшли саме звідти. А в цілому їхня говірка небагато нині відрізняється від мови інших сіл рівнинної частини Гуцульщини. Ось зразок: "Уногди приказувала тіта Олена таку байку. Одна цариці сказала: "Я сі нікого не бою". Та сіла на конє, та й поїхала до поганського царє".

Отож з великою вірогідністю можна стверджувати, що заснували Березів вихідці з північної Бойківщини. А Чого вони перемістилися, це теж легко пояснити. Грунти тут набагато родючіші, а клімат м'якши', ніж у бойківському Прикарпатті. Деякі старожили Березова, які в 30-х роках минулого століття їздили працювати лісорубами на Турківщину, ще й нині згадують, що люди жили там дуже бідно.

Березуни запопадливі й енергійні. З Березова, особливо Нижнього, вийшло багато освічених і талановитих людей — акторів, працівників музеїв, викладачів вузів, учителів, а також керівників різних рангів. Їх зустрінеш і в Коломиї, Івано-Франківську, Києві та Львові.

У Березові мало не в кожній хаті ви побачите портрети Шевченка та Франка у вишиваних рушниках. Тут одразу помічаєш високу національну свідомість і патріотичні почуття. Ще й тепер деякі сільські дідусі знають історію України краще, ніж люди з вищою освітою в багатьох інших регіонах України.

Свого часу багато мешканців Березова у пошуках кращої долі емігрували за океан, в Канаду. Один з них, Кирило Ґеник, одержав високу посаду в канадській імміграційній службі. Саме він приймав у провінції Манітоба іммігрантів із Західної України. Це знайшло своє віддзеркалення у гуцульському фольклорі далеко за межами Березова. Так, у Розтоках Путильського району Чернівецької області від 80-річного Петра Петрюка записано співанку про еміграцію. В ній розповідається, що в Вінніпегу є "агент Ґеник з руского народу": Він там вийшов напроти них на добру пораду. Котрий має з дому гроші, він дав тому раду. А котрий грошей не має, і тому дав раду. "Як ти не мав з дому грошей, чо' їхав в Канаду? Тепер піди на роботу та зароби грошей, А на старість будеш мати маєток хороший". {Записано 2 жовтня 1983 року) До Нижнього Березова прилягає село Текуча, а за ним уже серце Гуцульщини — Космач. Текуча — це ніби проміжна ланка між суто гуцульським Космачем і Березовами.

Одного разу під вечір довелося мені їхати в переповненому автобусі, який ішов через Нижній Березів на Текучу. Це було під час Різдва на початку 1984 року.

Група жінок у глибині автобуса злагоджено заколядувала. Молодими чистими голосами жінки з Текучі просили щасливої долі Україні. І тепло, і радісно було в мене на душі в ті хвилини. Я донині бережу в серці щиру приязнь до мешканців цього села.

Березуни й текучани залюблені у фольклор. Від них записано мною багато фольклорних творів різних жанрів, особливо народних казок. Найбільше серед них фантастичних казок і найменше — про тварин (вони вже повсюдно зникають з ужитку). Книга подає казковий репертуар, який побутував у цих краях в середині 80-х років минулого століття. Сьогодні, зрозуміло, він уже значно бідніший, бо багато розповідачів казок старшого покоління уже пішли з життя.

Крім загальноукраїнських сюжетів, трапляються тут і місцеві. Але й загальновідомі сюжети й мотиви на тутешньому ґрунті так обросли місцевими етнографічними реаліями, що фактично стали оригінальними місцевими фольклорними творами. З цих казок можна багато довідатися про життя і побут березунів і текучан у минулому, причому місцевий репертуар нерозривно пов'язаний з казковим епосом усієї України і є його невід'ємною часткою.

Але особливо багато про побут і звичаї мешканців цих країв можна дізнатися з демонологічних розповідей, легенд та народних оповідань. З них постає неповторний образ старого прикарпатського села.

Микола Зінчук

Готелі Связь Пополнение счета Меню Сайты Расписания Макулатура Харьковская Сумская  Металлолом  СМИ Карта  Украина 

 

Конструктор сайтов - uCoz